Z ŻYCIA PEREŁKI     |     ARCHIWUM     |     KONTAKT     |     O NAS     |     KSIĘGA GOŚCI     |     JADŁOSPIS
 
 
 
 

ZOSTAŃ W DOMU - Propozycje działań na 24.03.2020

 


 

 

Była sobie żabka mała, co skakała i skakała i tak się rozpędziła, że na nasza stronę w internecie wskoczyła. Zapraszamy do wspólnych zabaw inspirowanych żabkami!


.................................................................................................................

DLA ZERÓWKI

(Ponieważ dotarła do nas informacja, że chcielibyście Państwo, aby dokładnie zaznaczyć która część propozycji dotąd umieszczanych na stronie tyczy się zerówki wprowadzamy następujący podział. Odtąd zadania dla zerówki będą publikowane na początku każdej z notek.)


„Pewna żaba” –słuchanie wiersza Anny Bayer:

Dorosły czyta wiersz. Dziecko słucha zajmując wygodną pozycję ciała, zapamiętując jego treść:


Pewna żaba

Pewna żaba niesłychane

zakochała się w bocianie

i wzdychała przez dni wiele,

planowała z nim wesele.

Bocian żaby nie chce brać,

brzuch ma pełny innych żab,

najedzony i znudzony

wcale nie chce takiej żony.

Żaba głucha, więc nie słucha,

wzrok cielęcy wlepia w zucha,

na krok go nie odstępuje,

do wesela się szykuje.

Bocian głowę swą podnosi,

bardzo grzecznie żabę prosi,

aby szybko uciekała,

póki jeszcze żaba cała.

Ona tym się nie przejmuje

i wesele wciąż planuje,

za bocianem ciągle chodzi

i podziwia jego nogi:

smukłe, długie i czerwone.

Bocian połknął przyszłą żonę

jako obiad, więc skończyła,

skoro taka głupia była.

 

Rozmowa na temat treści wiersza - ćwiczenie koncentracji uwagi, myślenia przyczynowo – skutkowego :

- Kto jest bohaterem wiersza?

- Kim była dla bociana żaba?

- Kim był dla żaby bocian?

- Co robiła żaba?

- O co prosił bocian żabę?

- Jak skończyła się ta historia?

- Dlaczego taki był koniec historii?

 

Rozwijanie aparatu artykulacyjnego - jakie dźwięki wydają zwierzęta występujące w wierszu:

Dorosły pyta dzieci, jakie dźwięki może wydawać żaba oraz bocian. Dzieci powtarzają kilka razy dźwięki żaby oraz kilka razy dźwięki bociana.

• Żaby, kum – kum,

• Bociany, kle – kle.

 

Analiza i synteza sylabowa i głoskowa słów zaczerpniętych z tekstu literackiego - wiersza „Bocian i żaba”:

Przykładowe słowa znajdujące się w wierszu:

- bocian

- żaba

- żona

- wesele

- brzuch

- obiad

 

Analiza sylabowa:

Dorosły prosi dziecko, aby każde słowo wypowiedziało w następujący sposób:

 - Z podziałem na sylaby (z klaśnięciem, na każdą sylabę)

- Z ilu sylab składa się to słowo?

- Co słyszysz na początku tego słowa?

- Co słyszysz na końcu tego słowa?

Analiza głoskowa:

- Z podziałem na głoski (bez klaśnięć)

- Z ilu głosek składa się to słowo?

Synteza sylabowa:

Dorosły wypowiada powyższe słowa sylabami, a zadaniem dziecka jest wypowiedzenie całego słowa, które usłyszało.

Synteza głoskowa:

Dorosły wypowiada słowa głoskami, a zadaniem dziecka jest wypowiedzenie całego słowa, które usłyszało.


...................................................................................................................

POZOSTAŁE INSPIRACJE (z których zerówkowicze oczywiście także powinni skorzystać)


Wprowadzenie  - opowiadanie „Zielona żabka” autor Bożena Forma.

„Zielona żabka nad stawem mieszkała. Siadała w trawie i wciąż rozmyślała.
- Ach, jaka jestem brzydka, zielona, jak roślinki w stawie. Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła. A żabka rzecze:
- Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
- Czemu się smucisz sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda a w stawie czysta i chłodna woda.
- Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka.Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
- Jak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami.
We wszystkie strony zerka ciekawie.
- Och, może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała,drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło.
- Kiedy mnie ujrzy nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa. Dobrze że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem - barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona. Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.


Rozmowa na temat treści opowiadania:  

Dlaczego żabka była smutna?

Kogo żabka spotkała na łące?

Kto chciał ją zjeść?

Czy udało się bocianowi złapać żabkę?

Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

 

Zabawa ortofoniczna:

Jedna osoba wymyśla żabią opowieść w krótkiej, rytmicznej formie np. KUM,KUM, RE, RE, KUM albo RECH, RECH, RECH, RECHU, RECH …itp.

Zadaniem dzieci jest powtórzyć tę opowieść. Jeśli w zabawie uczestniczy więcej niż jedno dziecko to można formę powtarzania utrudnić np. najpierw jedno, potem drugie a potem razem.

To samo można zaproponować dziecku – ono wymyśla żabią opowieść a rodzice powtarzają.

Inną formą zabawy będzie rytmiczne klaskanie w rytm wypowiadanych słów, potem klaskanie bez słów a potem próba wystukania tego samego rytmu w blat stołu, w kolanka, w podłogę


Zabawa ruchowa:

Prawa ręka w górę hop

Lewa w górę i na bok

Obrót w koło, dwa podskoki

szybki bieg i skłon głęboki

Przysiad, podskok w tył jak raki

to wesołe przedszkolaki

 

Podział wyrazów na sylaby, pokazywanie na palcach liczby sylab: żaba, biedronka, ważka, trawa, staw, bocian, motyl, mrówka, łąka.

 

Ćwiczenie logopedyczne języka: Żaba ma długi lepki język i łapie nim muchy. Musi poćwiczyć język przed polowaniem, wystawia język najdalej jak się da, a później powoli go chowa. Z minuty na minutę ruch staje się coraz szybszy.

 

Zabawa sensoryczna z ryżem i fasolkami.

Do małej miseczki wsypujemy ryż i wrzucamy klika ziaren fasoli ( mogą być także koraliki ). Zadaniem dziecka jest wyłowienie „żabek”, czyli fasolek.

Zabawę można utrudnić i zawiązać dziecku oczy

Podobnie można bawić się w łazience – wrzucając do miski z wodą lub do wanny różne drobne zabawki, które dziecko „wyławia”.


Zabawa ruchowa „Zaczarowany staw” - na podłodze rozłożone koła hula-hop, skakanki lub sznureczki . Dzieci na sygnał rodzica "Bocian idzie" skaczą do wybranego koła. Koło jest stawem, w którym bocian nie znajdzie żab.

Pomysły na prace plastyczne:

 

Piosenki do dowolnego wykorzystania:

My jesteśmy żabki

Żabie kroki

Kto jak skacze


Bajka animowana o żabkach - Autorem bajki jest Jadwiga Basista-Janda



 

 

 

 

Wstecz       Odsłon: 323

 

 
 
 
N i e   d o d a n o   j e s z c z e   k o m e n t a r z a


 
 

Dodaj komentarz   



 
 


Być człowiekiem to właśnie być odpowiedzialnym.

 
Antoine de Saint-Exupéry  

 

 
Samorządowe Przedszkole Nr 65 "Perełka"
 
Kraków
ul. Strzelców 5
31-422 Kraków
 
tel.: 12-41-27-879
www.perelkakrakow.pl
przedszkole-65@wp.pl
 
Administrator serwisu:
przedszkole-65@wp.pl


Inspektor Ochrony Danych
Paweł Jasiołek
inspektor2@mjo.krakow.pl
Ul. Wielopole 17a
33-332 Kraków



 
 

           






00127662

Mirosław Kuduk © 2010
  Proszę czekać ...  
 
  Proszę czekać ...