Z ŻYCIA PEREŁKI     |     ARCHIWUM     |     KONTAKT     |     O NAS     |     KSIĘGA GOŚCI     |     JADŁOSPIS
 
 
 
 

ZOSTAŃ W DOMU - Propozycje działań na 27.03.2020

 


 

 

Piątek upłynie nam pod znakiem różnorodnych mas plastycznych i sensorycznych. Zapraszamy.

………………………………………………………………………………………………

DLA ZERÓWKI

 

Konstruowanie wagi” według prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej - rozwijanie wyobraźni,zapoznanie z przedmiotem służącym do ważenia, wdrażanie do konstruowania.

Potrzeby będzie patyk ok. 40 cm (można wykorzystać rolkę po ręczniku papierowym lub pręt), dwie torby plastikowe (reklamówki), taśma klejąca, kawałek sznurka, pinezka.

Dziecko wraz z dorosłym podejmuje próbę konstruowania wagi:

- Przymocowanie „szalek” z reklamówek do dwóch końców patyka, za pomocą taśmy.

- Przymocowanie sznurka do patyka, z wykonaniem tzw.„pętelki” (uchwytu, za który można będzie trzymać).

- Wyważenie wagi – trzymając za „pętelkę”, przesuwanie sznurka po patyku tak, aby ramiona wagi były w równowadze.

(Model znajduje się w załącznikach)

 

 Ważenie mąki”- przybliżenie sensu ważenia.

Potrzebna będzie wykonana waga, kilogram mąki, dwie jednakowe szklanki (najlepiej przezroczyste).

- Dorosły wsypuje mąkę do dwóch szklanek.

- Dorosły trzyma wagę za „pętelkę”.

- Dziecko wsypuje do jednej z „szalek” zawartość obu szklanek.

- Dorosły wsypuje mąkę do dwóch szklanek.

- Obserwowanie zachowania się wagi (można wprowadzić pojęcia: cięższe / lżejsze) .

- Dziecko wsypuje do drugiej z „szalek” zawartość jednej szklanki.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko wsypuje do drugiej z „szalek” zawartość drugiej szklanki.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

 

Ważenie soli”- przybliżenie sensu ważenia.

Potrzebna będzie wykonana waga, kilogram soli, dwie jednakowe szklanki (najlepiej przezroczyste).

- Dorosły wsypuje sól do dwóch szklanek.

- Dorosły trzyma wagę za „pętelkę”.

- Dziecko wsypuje do jednej z „szalek” zawartość obu szklanek.

- Dorosły wsypuje sól do dwóch szklanek.

- Obserwowanie zachowania się wagi (można wprowadzić pojęcia: cięższe / lżejsze).

- Dziecko wsypuje do drugiej z „szalek” zawartość jednej szklanki.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko wsypuje do drugiej z „szalek” zawartość drugiej szklanki.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

 

 Ile waży mąka?” - próba ważenia.

Potrzebna będzie wykonana waga, kilogram mąki, dwie jednakowe szklanki (najlepiej przezroczyste), kilka klocków takiej samej wielkości (najlepiej drewnianych; mogą być kasztany lub inne przedmioty o takiej samej wadze).

- Dorosły wsypuje mąkę do dwóch szklanek.

- Dorosły trzyma wagę za „pętelkę”.

- Dziecko wsypuje do jednej z „szalek” zawartość obu szklanek.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko wkłada do drugiej „szalki” klocki, do wyrównania ramion wagi (dziecko może policzyć klocki i podać ich liczbę).

- Obserwowanie zachowania się wagi.

 

 Ile waży sól?’. - próba ważenia.

Potrzebna będzie wykonana waga, kilogram soli, dwie jednakowe szklanki (najlepiej przezroczyste), kilka klocków takiej samej wielkości (najlepiej drewnianych; mogą być kasztany lub inne przedmioty o takiej samej wadze).

- Dorosły wsypuje sól do dwóch szklanek.

- Dorosły trzyma wagę za „pętelkę”.

- Dziecko wsypuje do jednej z „szalek” zawartość obu szklanek.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko wkłada do drugiej „szalki” klocki, do wyrównania ramion wagi (dziecko może policzyć klocki i podać ich liczbę).

- Obserwowanie zachowania się wagi.

 

Co jest cięższe?Co jest lżejsze?” - porównywanie wagi.

Potrzebna będzie wykonana waga, kilogram mąki, kilogram soli, dwie jednakowe szklanki (najlepiej przezroczyste).

- Dorosły wsypuje mąkę do jednej z szklanek.

- Dorosły wsypuje sól do drugiej z szklanek.

- Dorosły trzyma wagę za „pętelkę”.

- Dziecko wsypuje do jednej z „szalek” zawartość jednej z szklanek.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko wsypuje do drugiej z „szalek” zawartość drugiej szklanki.

- Obserwowanie zachowania się wagi (dziecko może używać pojęć: cięższe / lżejsze).

- Jeżeli ramiona się nie wyrównały, to dziecko (dochodząc do wniosku) dosypuje tego ciała stałego (mąka lub sól), które jest lżejsze.

- Obserwowanie zachowania się wagi.

- Dziecko próbuje wnioskować, co się stało.

 

………………………………………………………………………………………….

DLA POZOSTAŁYCH GRUP, ale zapraszamy także dzieci z zerówki

 

Zabawa masą solną

Potrzebne będą: mąka pszenna i sól w równych proporcjach(np. po 1 szklance) i woda w ilości wystarczającej do wyrobienia gęstego ciasta(ok. 0,5 szklanki). Można wprowadzać dodatkowe kolory i zapachy dodając barwniki spożywcze, pigmenty czy aromaty spożywcze.


Można także przygotować masę solną wg TEGO przepisu


- Masa w konsystencji przypomina ciasto na pierogi.Najlepiej wychodzą z masy solnej wytwory płaskie, wycinane foremkami lub nożykiem.

- Super zabawą jest wycinanie, z rozwałkowanej masy, przy pomocy foremek różnych kształtów - czyli ciasteczek. Przed rozwałkowaniem należy stolnicę podsypać mąka, gdyż masa się klei do podłoża. Rozwałkowane ciasto powinno mieć grubość około 3 milimetrów.

- Wycięte foremkami kształty należy wysuszyć w piekarniku,w temperaturze ok 150 – 160 stopni (uważać, żeby nie przypalić ).

- Gotowe wypieki, po wystudzeniu można pomalować farbami,najlepiej akrylowymi i dodatkowo zabezpieczyć lakierem akrylowym bezbarwnym.Takimi wytworami można się bawić w sklep, w przyjęcie, w kuchnię… Malowanie wytworów farbą plakatową lub akwarelową może powodować, że po wyschnięciu, przy dotykaniu ciasteczek będą one brudzić ręce.

- Przy pracy nie można się guzdrać, gdyż masa dość szybko obsycha i zaczyna się kruszyć. Dlatego dobrze jest podzielić masę na części i te, z których nic na razie nie lepimy przykryć szczelnie folią, żeby nieobeschły.

- Można w wycinanych kształtach robić dziurki – np.słomką do napojów. Wówczas wysuszone i pomalowane kształty można zawiesić na sznureczkach lub wstążkach. Super ozdobą są płaskie pisanki pomalowane, nawleczone na kolorowe wstążeczki i powieszone na gałązkach np. bazich kotków.

 

- Dziurki można robić także patyczkiem od szaszłyków ale nie od „górnej” powierzchni ciasta tylko od boku. Wówczas ciasteczko powinno mieć grubość około 5 minimetrów. Po wypieczeniu do takiej dziurki wsuwamy,pokryty klejem, patyczek od szaszłyków i mamy ozdobę na piku – np. pisanka,serduszko, kwiatek. 

 

- Masę solną można też wykorzystać do lepienia form przestrzennych np. małych koralików (trzeba zrobić dziurki). Pomalowane,zabezpieczone lakierem będą super ozdobą.

- Młodsze dzieci największą frajdę mają w lepieniu kluseczek, krojeniu i wałkowaniu – to świetnie rozwija sprawność ich paluszków,dłoni oraz koordynację wzrokowo- ruchową.

- Świetną zabawą dla dzieci jest również wylepienie masą dużej zakrętki od słoika i układanie tam wzorków z nasion dyni, słonecznika,suszonej kukurydzy, makaronów w różnych kształtach. Takie „ ciacho” najlepiej przez kilka, lub kilkanaście dni suszyć na kaloryferze lub parapecie. Jednak po wyschnięciu może się kruszyć.

 

Malowanie solą

Tę technikę można wykorzystać do dekoracji lub dotworzenia pięknych barwnych obrazków. To bardzo atrakcyjna zabawa plastyczna nawet dla młodszych dzieci. Tworzenie ilustracji z zabarwionej soli, to bardzo ciekawa i atrakcyjna technika plastyczna, która dostarcza dziecku wielu bodźców dotykowych oddziałując niezwykle na wyobraźnię. Starsze dzieci mogą samodzielnie narysować ilustracje, którą udekorują wielobarwną solą, a dla młodszych szkrabów proponuję wydrukować gotowy rysunek na przykład naszego motyla.Poszczególne części skrzydeł motyla smarujemy klejem typu wikol lub magic i posypujemy wybranym kolorem soli ewentualnie zabarwionego piasku.

PRZEPIS NA KOLOROWĄ SÓL oraz INSTRUKCJA WYKONANIA OBRAZKA

 

Domowy piasek kinetyczny

Przepis i pomysły na zabawy znajdują się TUTAJ

 

Slime

Łatwy przepis do zrobienia w domu do znalezienia TUTAJ

 

Delikatna masa sodowa samoutwardzalna. Figurkę wystarczy wysuszyć w temperaturze pokojowej lub na kaloryferze. Przepis TUTAJ

 

TUTAJ znajdziecie Państwo mnóstwo innych przepisów na domowy masy plastyczne i sensoryczne.

 


 

 

 

 

Wstecz       Odsłon: 1111

 

 
 
 
N i e   d o d a n o   j e s z c z e   k o m e n t a r z a


 
 

Dodaj komentarz   



 
 


Być człowiekiem to właśnie być odpowiedzialnym.

 
Antoine de Saint-Exupéry  

 

 
Samorządowe Przedszkole Nr 65 "Perełka"
 
Kraków
ul. Strzelców 5
31-422 Kraków
 
tel.: 12-41-27-879
www.perelkakrakow.pl
przedszkole-65@wp.pl
 
Administrator serwisu:
przedszkole-65@wp.pl


Inspektor Ochrony Danych
Paweł Jasiołek
inspektor2@mjo.krakow.pl
Ul. Wielopole 17a
33-332 Kraków



 
 

           






00127689

Mirosław Kuduk © 2010
  Proszę czekać ...  
 
  Proszę czekać ...